Implementasi Media Pembelajaran Poster untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas IV di MIS Al-Irsyadiyah

Authors

  • Amaira Utami Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia
  • Nurpatia Universitas Nahdlatul Ulama Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.52188/jpfs.v6i2.333

Keywords:

Media Pembelajaran Poster, Hasil Belajar, Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA)

Abstract

ABSTRACT

This study aims to determine the effect of implementing the poster as learning media on students' learning outcomes in 4th grade of MIS Al-Irsyadiyah in science. The research method implements quasi-experimental with one group postest-prettest design. A total of 22 4th-grade students in MIS Al-Irsyadiyah participated in this study as research samples. The data collection techniques in this study implement test instrument that was given as a pretest and posttestt. Moreover, the data analysis technique used a parametric statistical analysis t-test. According to the results, it can be obtained that the tcount 19.193 higher than the result of the ttable 1.68195. Therefore, it can be concluded that the implementation of the poster as learning media in learning science is found to enhance student's learning outcomes.

References

Al Mabruk, S. A., Abdulghani, A., Nour, O. M., Adel, M., Crocetta, F., Doumpas, N., ... & Tiralongo, F. (2021). The role of social media in compensating for the lack of field studies: Five new fish species for Mediterranean Egypt. Journal of Fish Biology, 99(2), 673-678.

Andari, I. Y. (2019). Pentingnya Media Pembelajaran Berbasis Video untuk Siswa Jurusan IPS Tingkat SMA Se-Banten. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP, 2(1), 263–275.

Arikunto, S. (2021). Dasar-dasar evaluasi pendidikan edisi 3. Bumi Aksara.

Aspahani, E. L., Nugraha, A., & Giyartini, R. (2020). Rancangan Media E-Poster Berbasis Website Pada Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. PEDADIDAKTIKA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 158–167. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/25458

Audie, N. (2019). Peran media pembelajaran meningkatkan hasil belajar peserta didik. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 586-595).

Ayuni, V. S., Munandar, H., & Junita, S. (2020). Pengembangan media poster pelestarian makhluk hidup untuk meningkatkan pengetahuan siswa Kelas IV Sekolah Dasar pada pembelajaran ipa tema 6 subtema 3. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).

Azizah, S. N. (2021). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Al-Hadits. Jurnal Literasiologi, 6(1).

Haryani, E., Ahmad, S., & Aradea, R. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Rendahnya Daya Serap Siswa pada Pelajaran Akuntansi. Journal of Education Research, 2(2), 82–88. https://doi.org/10.37985/JER.V2I2.51

Hasanah, A., Rusli, R., & Rachmah, D. N. (2020). HUBUNGAN ANTARA KETERIKATAN PESERTA DIDIK DENGAN PRESTASI AKADEMIK PADA PESERTA DIDIK DI SMAN 2 KANDANGAN. Jurnal Kognisia, 2(1), 143–148. http://ppjp.ulm.ac.id/journals/index.php/kog/article/view/1561

Jauhari, M. I. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Pendidikan Islam. Piwulang: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 54–67. https://doi.org/10.32478/ngulang.v1i1.155

Kaplan, R. M., & Saccuzzo, D. P. (2017). Psychological Testing: Principles, Applications, and Issues. Cengage Learning. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=Nl7EDQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Kaplan,+R.+M.,+%26+Saccuzzo,+D.+P.+(2017).+Psychological+testing:+Principles,+applications,+and+issues.+Cengage+Learning.&ots=Nc5GhH7nef&sig=tYNcsb25Y1ngGHZHOUG030HEid4&redir_esc=y#v=onepage&q=Kaplan%2C R. M.%2C %26 Saccuzzo%2C D. P. (2017). Psychological testing%3A Principles%2C applications%2C and issues. Cengage Learning.&f=false

Mustika, D., Ambiyar, A., & Aziz, I. (2021). Proses Penilaian Hasil Belajar Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 6158–6167. https://doi.org/10.31004/BASICEDU.V5I6.1819

Novita, L., Sukmanasa, E., & Pratama, M. Y. (2019). Penggunaan Media Pembelajaran Video terhadap Hasil Belajar Siswa SD. Indonesian Journal of Primary Education, 3(2), 64–72. https://doi.org/10.17509/IJPE.V3I2.22103

Nugrawiyati, J. (2018). Media Audio-Visual dalam Pembelajaran Bahasa Arab. El-Wasathiya: Jurnal Studi Agama, 6(1), 97–111.

Nurfadhillah, S., Saputra, T., Farlidya, T., Pamungkas, S. W., & Jamirullah, R. F. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis media poster pada materi “Perubahan Wujud Zat Benda” Kelas V Di Sdn Sarakan Ii Tangerang. NUSANTARA, 3(1), 117-134.

Nurfadhillah, S., Bunga Aulia, P., Octaviana, P., Billah, S., & Muhammadiyah Tangerang, U. (2021). Penggunaan Media Postern Utuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn pada Siswa SDN Cipete 4 Tangerang. PENSA, 3(2), 256–266. https://doi.org/10.36088/PENSA.V3I2.1350

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. MISYKAT: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur’an, 03, 171.

Putri, M., Giatman, M., & Ernawati, E. (2021). Manajemen kesiswaan terhadap hasil belajar.

Rahmatina Rahim, F., Stevani Suherman, D., Pengajar Jurusan Fisika, S., Universitas Negeri Padang, F., & Pengajar Jurusan PGSD, S. (2019). Analisis Kompetensi Guru dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. JURNAL EKSAKTA PENDIDIKAN (JEP), 3(2), 133–141. https://doi.org/10.24036/JEP/VOL3-ISS2/367

Rukajat, A. (2018). Teknik Evaluasi Pembelajaran. Deepublish.

Saetban, A. A. (2021). Faktor Penghambat Siswa Sekolah Dasar dalam Meningkatkan Prestasi Belajar di Masa Pendemi COVID-19. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 13(1), 58–66. https://doi.org/10.37640/JIP.V13I1.951

Safitri, A. O., Handayani, P. A., Sakinah, R. N., & Prihantini, P. (2021). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 116-128.

Sartika, S. H., Dahlan, D., & Waspada, I. (2018). KOMPETENSI GURU DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA TERHADAP HASIL BELAJAR MELALUI KEBIASAAN BELAJAR SISWA. Jurnal MANAJERIAL, 17(1), 39–51. https://doi.org/10.17509/MANAJERIAL.V17I1.9760

Sugiyono, S., & Lestari, P. (2021). Metode penelitian komunikasi (Kuantitatif, kualitatif, dan cara mudah menulis artikel pada jurnal internasional).

Sulikah, W., Setyawan, A., & Citrawati, T. (2020). Identifikasi Hasil Belajar Siswa Muatan IPA Materi Perubahan Wujud Benda Kelas V SDN Socah 4. Prosiding Nasional Pendidikan: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro, 1(1). https://prosiding.ikippgribojonegoro.ac.id/index.php/Prosiding/article/view/1093

Supratiknya, A. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif & kualitatif dalam psikologi. Universitas Sanata Dharma.

Suttrisno, S., Yulia, N. M., & Fithriyah, D. N. (2022). Mengembangkan Kompetensi Guru Dalam Melaksanakan Evaluasi Pembelajaran Di Era Merdeka Belajar. ZAHRA: Research and Tought Elementary School of Islam Journal, 3(1), 52–60. https://doi.org/10.37812/ZAHRA.V3I1.409

Uno, H. B., & Mohamad, N. (2022). Belajar dengan pendekatan PAILKEM: pembelajaran aktif, inovatif, lingkungan, kreatif, efektif, menarik. Bumi Aksara.

Wisudawati, A. W., & Sulistyowati, E. (2022). Metodologi Pembelajaran IPA. Bumi Aksara. https://books.google.co.id/books?hl=en&lr=&id=pTFsEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=Wisudawati,+Asih+Widi.+2014.+Metodologi+Pembelajaran+IPA.+Jakarta+:+PT+Bumi+Pustaka&ots=F_2ZVJearU&sig=By8ISvuj9vB2cMIaKrSFvCkvyI4&redir_esc=y#v=onepage&q=Wisudawati%2C Asih Widi.

Zahwa, F. A., & Syafi’i, I. (2022). Pemilihan Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 19(1), 61–78.

Published

2023-09-30

How to Cite

Utami, A., & Nurpatia. (2023). Implementasi Media Pembelajaran Poster untuk Meningkatkan Hasil Belajar pada Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA) Kelas IV di MIS Al-Irsyadiyah. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Sains (JPFS), 6(2), 64 - 71. https://doi.org/10.52188/jpfs.v6i2.333

Issue

Section

Articles